Golf og helse

Fysisk inaktivitet er fremtidens store helseproblem. Myndighetene anbefaler at den voksne befolkning er aktive minst 30 minutter hver dag eller går 10 000 skritt om dagen.

En minimumsdose av fysisk aktivitet som vil gi bedre helse, er en moderat aktivitet som tilsvarer en forbrenning på ca.150 kcal om dagen eller ca. 1000 kcal i uken. Det tilsvarer en daglig spasertur på 30 minutter i moderat tempo eller en ukentlig aktivitetsdose på 3 timer og 30 minutter.

Fakta

De fleste golfspillere erfarer at en 18 hulls golfrunde tar ca 4 timer og 30 minutter. En 9-hulls runde tar ca 2 timer og 15 minutter. Det er vel anvendt tid helsemessig sett.

  • I løpet av en 18 hulls runde går golfspillere ca 11 kilometer eller ca 16 000 skritt. Dette tilsvarer ca 2 ganger en golfbanes lengde. Under en golfrunde har golfspillere en gjennomsnittlig puls på noe over 100 hjerteslag per minutt. Siden en golfbane er mer eller mindre kupert vil hjertefrekvensen variere i takt med dette. Det gir god intervalltrening og muskeltrening
  • Menn forbrenner nærmere 2500 kcal under en golfrunde. Tilsvarende tall for kvinner er nærmere 1500 kcal
  • Helseeffekten er størst om man bærer golfbagen, eventuelt triller eller drar den etter seg. Bruk av motoriserte golftraller eller golfbil gir mindre helseeffekt
  • En runde golf vil også kunne bedre kondisjonen, influere positivt på kolesterolnivået i blodet, redusere livmålet og gi et psykisk velvære etter runden. For hjertesyke vil golf kunne være en viktig opptreningsaktivitet
  • Golfere lever i gjennomsnitt 5 år lengre enn ikke-golfere

Golf har ut fra dette en gunstig samfunnsmessig betydning helsemessig sett

Ni hull

KLIKK BILDE FOR BROSJYRE